5. juni 2017

Sukkerfri chia-marmelade

chiamarmelade1
chiamarmelade3
chiamarmelade2

Et af punkterne på min alenlange food-to-do list har længe været at prøve at lave en chia marmelade, for jeg ELSKER nemlig marmelade 😀 Marmelade fra supermarkederne er desværre ofte spækfyldte med sukker, men så er det jo godt, at man kan lave et langt sundere alternativ på nul komma fem. Denne sukkerfri chia-marmelade er lavet på hindbær, men du kan bruge lige præcis den slags bær, du bedst kan lide.

Hvis du ikke kender til chiafrø, så er det nogle små hårde superfood frø (de ligner lidt birkes), der svulmer op og har en gelerende effekt, hvilket gør dem perfekte til eksempelvis marmelade 🙂

Vi havde inviteret T’s familie til brunch i lørdags, hvor jeg havde lavet små glas med vanilje yoghurt, glutenfri müsli, blåbær og en klat af denne marmelade på, og det var altså en succes 🙂 Så den kan både bruges på brød og knækbrød, men også til topping på yoghurt eller grød.

Her kommer opskriften 🙂

Det skal du bruge: 
200 g. frosne hindbær
1 dl. vand
1 tsk. perfekt sød
1/2 tsk. vaniliepulver
2. spsk chiafrø

Så nemt er det: 
1. Hæld alt undtaget chiafrø i en gryde og kog i ca. 10 min eller til halvdelen af væsken er væk.
2. Hæld det over i en skål og lad det køle lidt af. Tilsæt derefter chiafrø og rør godt rundt.
3. Lad det køle helt af og hæld det så på glas.

Del med nogen du holder af
Del på facebook
Facebook
Del på pinterest
Pinterest
Del på email
Email

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.

2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
View all comments