Personligt

Tips mod kvalmen i 1. trimester


screen-shot-2017-09-24-at-14-39-28Hola, Så er jeg hjemme efter en uges ferie på paradis øen Mallorca 🙂 Den stod på afslapning, masser af mad og eventyr på landevejen i vores lejede bil. For ferieinspiration kan du se billeder på min Instagram 🙂

I dag skal den handle om tips mod kvalmen i 1. trimester, så er du advaret 😉 Min graviditetsapp fortæller mig, at jeg har min sidste dag i 1. trimester i morgen, hvilket betyder, at jeg træder ind i den ’gyldne periode’, som jeg flere steder har læst, man kalder 2. trimester.

Før jeg blev gravid, havde jeg måske en lidt romantiseret forestilling om ’morgenkvalme perioden’. Den lød da nærmest lidt hyggelig og dejlig kliche agtig. Som en morgenlig reminder på det lille kærlighedsliv, der vokser i maven. Da jeg så selv stod med hovedet i toilettet og en kontant kvalme, som varede HELE dagen, så var det slet ikke så sødt og romantisk, som jeg havde forestillet mig! Puh, jeg synes godt nok det var hårdt at arbejde fuldtid, samtidigt med jeg prøvede at skjule min konstante kvalme, som også gjorde, at jeg ikke var på toppen fysisk. Som i virkelig hårdt! Fra uge 6 til uge 12 bestod min hverdag i at stå op, kaste op, gå på arbejde, tage hjem, sove. Haha, jeg var virkelig en sjov kæreste for T 😉 Men der var heldigvis en ende på det (så hvis du sidder i samme situation lige nu, så HOLD UD! For langt de fleste bliver det bedre) og nu har jeg det rigtig godt igen. For det meste 😉

Jeg havde desværre ikke held med at google mig til den perfekte kur mod kvalmen (selvom jeg virkelig læste mange tråde på min-mave.dk fra 2007! Haha. hvorfor er det altid der man ender!?), men her er nogle af de fif, som hjalp mig en smule. Vi er selvfølgelig alle forskellige, så måske har du det helt anderledes.

Hvis der sidder nogle derude med gode råd til at komme kvalmen til livs, eller bare gøre den mere udholdelig, så del dem endelig i kommentarfeltet 🙂

Spis hele tiden!
Jeg blev nødt til at spise konstant, for hvis jeg bare mærkede det mindste sult, fik jeg det dårligt. Og det kunne bare ikke gå hurtigt nok! Så derfor sørgede jeg for hele tiden for at have en bolle på mig og noget knækbrød og lignende liggende i min skrivebordsskuffe på jobbet. Derudover havde jeg også en ’natbolle’ liggende på mit sengebord, som jeg spiste i løbet af natten. Ja, jeg overdriver altså ikke, når jeg siger, at jeg spiste HELE TIDEN 😉 Ikke meget, men bare konstant. Og det kan godt være noget af en udfordring, når man slet ikke har appetit eller lyst til noget. Men find noget, du kan få ned. For mig var det boller og rugbrød uden noget (en sand gourmet oplevelse!).

Sodavandsis og isterninger
T driller mig med, jeg går rundt med en menneskelig varmedunk inde i mig, for jeg har fået et helt andet forhold til kulde, siden jeg er blevet gravid. Når andre lukker jakken, går jeg gerne i t-shirt. Så da jeg havde det værst, var jeg rigtig glad for sodavandsis og vand med isterninger, som jeg gned op og ned af armene (altså isterningerne!). Og husk, man må gerne spise sodavandsis til morgenmad!

Det er okay at købe take away
Før jeg blev gravid, havde jeg en forestilling om, at jeg skulle være den sunde type, som kun fodrede guldklumpen med øko salater og quinoa, men der måtte jeg tro om igen. Hvis jeg skal være 100 procent ærlig, så tror jeg faktisk aldrig, jeg har spist så usundt, som i de uger, hvor jeg havde det værst. Min lyst til at stå i køkkenet var -100 (hvorfor der også var musestille på bloggen) og min krop cravede salt og fedt, så der blev spist en del pomfritter og burgere. Jeg slog egentligt mig selv en del i hovedet med det, men min sygeplejerske forsikrede mig om, at baby nok skulle få alt det, den havde brug for.

Friskpresset juice
Friskpresset juice var også en af de få ting, jeg havde lyst til, og heldigvis også noget, man kan drikke med god samvittighed. T var så sød at lave diverse grønsagsjuicer til mig, så jeg i det mindste fik nogle vitaminer den på den måde 🙂 Hvis du ikke selv har en juicer, så laver 7/11 også nogle rigtig fine og sunde juicer.

Kvalmearmbånd
Måske kender du dem fra køresyge, men sea-band armbånd mod graviditetskvalme var lidt af en redning for mig. Om ikke andet, så bare placebo effekten. De er dog ret afslørende, så hvis du ikke er klar til at fortælle omverdenen om de gode nyheder, så må du hellere gemme dem under en langærmet bluse. Jeg havde mine på, på cykelturen på vej til arbejde og tog dem af umiddelbart før jeg gik ind af døren.

Vitaminpiller om aftenen
Det her råd er måske ikke et, der hjælper mod kvalmen, men det hænger til gengæld lidt sammen. Når man er gravid, skal man jo tage nogle forskellige vitamin- og jernpiller og det gør de fleste om morgenen, så det gjorde jeg også. Min mave var bare så sart, at jeg kastede dem op igen umiddelbart efter, og så er de jo ikke til megen nytte. Så jeg begyndte at tage dem lige inden jeg gik i seng i stedet, og det gjorde en kæmpe forskel. Jeg sov mig fra ubehag og de blev, hvor de skulle. Win.

En dejlig kæreste, ven/familiemedlem
Jeg ved ærligt talt ikke, hvad jeg skulle have gjort uden T i denne periode. Han har været en kæmpe støtte og har vitterligt gjort alt for, at rødbedespiren og jeg skulle have det godt. Tror ikke jeg hverken støvsugede, købte ind eller vaskede tøj i en måned. Så, vær ikke bange for at bede om hjælp – det er okay. Du kan tidsnok give tilbage 🙂

Måske kan du også lide disse indlæg

1 kommentar

  • Reply
    VenterPaaVinBlog
    24. september 2017 at 17:07

    Åh, det lyder altså rædsomt; håber når det bliver min tur, så går jeg fri 😀 Men sikke fin du er, og godt du er udover kvalmehelved nu.

    – A

  • Leave a Reply