Ingen kategori

Sukkerfri chia-marmelade

chiamarmelade1 chiamarmelade3chiamarmelade2 Et af punkterne på min alenlange food-to-do list har længe været at prøve at lave en chia marmelade, for jeg ELSKER nemlig marmelade 😀 Marmelade fra supermarkederne er desværre ofte spækfyldte med sukker, men så er det jo godt, at man kan lave et langt sundere alternativ på nul komma fem. Denne sukkerfri chia-marmelade er lavet på hindbær, men du kan bruge lige præcis den slags bær, du bedst kan lide.

Hvis du ikke kender til chiafrø, så er det nogle små hårde superfood frø (de ligner lidt birkes), der svulmer op og har en gelerende effekt, hvilket gør dem perfekte til eksempelvis marmelade 🙂

Vi havde inviteret T’s familie til brunch i lørdags, hvor jeg havde lavet små glas med vanilje yoghurt, glutenfri müsli, blåbær og en klat af denne marmelade på, og det var altså en succes 🙂 Så den kan både bruges på brød og knækbrød, men også til topping på yoghurt eller grød.

Her kommer opskriften 🙂

Det skal du bruge: 
200 g. frosne hindbær
1 dl. vand
1 tsk. perfekt sød
1/2 tsk. vaniliepulver
2. spsk chiafrø

Så nemt er det: 
1. Hæld alt undtaget chiafrø i en gryde og kog i ca. 10 min eller til halvdelen af væsken er væk.
2. Hæld det over i en skål og lad det køle lidt af. Tilsæt derefter chiafrø og rør godt rundt.
3. Lad det køle helt af og hæld det så på glas.

Måske kan du også lide disse indlæg

2 Kommentarer

  • Reply
    Christine Bonde
    5. juni 2017 at 19:19

    Den ser noget nær perfekt ud den chiamarmelade! Mmmmmh.

  • Reply
    Christina
    16. september 2017 at 21:30

    Smager bare lækkert.

  • Leave a Reply